måndag 9 april 2012

Lima och första dagarna i Cusco

Göra Lima på ett drygt dygn...
Kom trött efter flygresan till hotellet på tisdag kväll. Dagen efter träffades en del av oss volontarer för en rundtur i staden. En fantastisk guide visade oss runt med buss ett par timmar. Här finns verkligen kontraster, fattigdom och rikedom. Moderna byggnader och historiska.
Tiden som spansk koloni har lämnat sina spår och som tur är har många fina byggnader bevarats.

Här är torget Plaza Mayor från tiden då Peru förklarade sig självständiga från Spanien 1821. Torget omgärdas av en katedral, ärkebiskopens palats, rådhuset och presidentpalatset som skymtar bakom en stor fontän som sägs fylldes med Peru traditionella spritdryck Pisco denna dag.Sicken folkfest....


I ett av de rikare kvarteren, Miraflores, finns en park som vetter ned mot Stilla havet med en jättelik staty av ett kärlekspar ,The kiss. Varje alla hjärtans dag fylls parken av par som forsöker vinna tavlingen, den längsta kyssen...


Tidigt torsdag morgon åkte vi tillsammans flyget till Cusco och blev sedan skjutsade till volontärhuset av Selvy. Det var han och Jane som startade Peru Challange tillsammans. Vi är totalt 10 volontärer och 2 barn i huset under april.

Efter att vi druckit en kopp coca té och pratat lite kände jag mig trött och gick och la mig. Sen sov jag, och sov och mådde inget vidare. På fredag kväll kördes jag till en klinik ett par kvarter bort och de konstaterade att jag hade fått Salmonella och troligen då också höjdsjukan pga att jag var så nedsatt...

Så medan de andra har varit på utflykter och uppe vid skolan så har jag legat i en säng i fyra dagar...Hur vänder man det till något positivt?
Ja, jo...:
1. Jag är nikotinfri (slutat tugga nikotintuggumi)
2. Jag har fått tillfälle att träna mindfulness (djupandning syresätter blodet bättre)
3. Jag har påbörjat mina spanska studier på egen hand (inga andra böcker än lexikonet med mig till kliniken...)


Nu är jag på benen igen i alla fall, äter pencillin mot Salmonellan, har en idog huvudvärk men känner mig tacksam för att jag blivit så väl omhändetagen.

Idag åkte jag med upp till skolan och var med på en teckningslektion och en lektion i datorkunskap. Den senare var intressant...Vi var tre volontärer som utan att kunna förbereda oss tog hand om 22 elever ifrån årskurs 3-4 och vi hade 6 fungerande datorer...Lite skillnad från debatterna kring skrivplatta till varje barn...
Barnen är underbara, nyfikna och glada att vi är där.
I morgon ska vi inte hålla några lektioner, bara jobba med ytterligare ett växthus som ska byggas.
Här är Selvy i solglasögon tillsammans med några volontärer och barn som borstar tänderna, tvättar händerna och får hudsalva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar