lördag 14 april 2012

En vanlig dag....

Varje morgon vid 09.30 aker vi med minibussen, har framfor volontarhuset, till skolan i upp i bergen i byn Pumamarca. Huset ligger en bit utanfor Cuscos centrala delar en bit upp pa berget.

Jag ser flygplanen ga ned for landning valdigt nara hustaken nar jag tittar ut fran koksfanstret. Det ar ratt skont att inte bo narmare stan, det ar mycket ljud har anda, med englasfonstere hors allt. Mycket hundskall, har finns massor med vildhundar, polisviselpipor och billtutor, det tutas for allt.
Nedfor backen vid den stora vagen ar det dessutom otroligt intesiv trafik och fruktansvart mycket avgaser. Bilbesiktningen hade nog inte slappt igenom mer an 5% av bilarna om gar pa gatorna har..
I morse nar jag vaknade kande jag mig ovanligt pigg och stark, som man gor efter att man varit sjuk. Lamnade in tvatt som vagdes och beskedet var att jag var valkommen att hamta ut den dagen efter mot 5 soles/kg *ca 15 kr.  Gick darefter pa en timmes promenad, uppat, uppat mot bergen- man blir otroligt andfadd men det kanns skont att rora pa sig igen! Mitt blodtryck ar nere i 120/80 vilket ar mycket for mig men doktorn kanner sig nojd att jag har lamnat riskzonen pa 150|160.

Har ar en av de manga vagnar man ser overallt dar framforallt dricka,snacks saljs.

Forutom att husen naturligtvis inte har samma standard som i Sverige ser man valdigt ofta hus som ar halvfardiga, ett par vaningar ar kvar men det bor anda folk i huset och kvinnorna hanger tvatt pa tork i de ofardiga vaningarna.

 Uppe vid skolan har vi borjat arbetet med det sjatte vaxthuset. Husen byggs av egenproducerade tegelstenar =8kg\st. Nagon sa att det behovs 1800 st for ett komplett hus. Tegelstenarna ligger utanfor skolomradet sa ett forsta steg ar att flytta in dem tilll platsen dar bygget ska ske. Uppfinningsrikendomen ar stor pa hur detta sker pa smidigaste satt. Eftersom vi ar sa hogt upp ar det ett mycket anstrangande arbete.


Jag har hjalp Rufino pa bilden med att bearbeta marken dar huset ska sta. Med hacka och spade tar vi bort ogras och tar upp blomsterlokar for att de ska kunna planteras om. Igar jobbade jag med att ta bort ogras i ett av de aldre vaxthusen, som saknade fonster...olidligt varmt, som i en bastu.



Har har vi teckningslektion med 5+6 klassare. De far vika batar och flygplan som de farglaggs och sedan fick de ga ut och provflyga dem utomhus.



Vi besakte centrala Cusco en dag i veckan. Har ar en bild over det viktigaste inkatemplet Qorikancha, som spanjorerna, i mitt tycke, totalforstorde genom att bade bygga en  kyrka ovanpa templet men ocksa smalte ned allt guld som de hittade. Hela muren som man ser i bottenplattan, med de faschinerande stenarna sammafogade, var ursprungligen tackta med guld.

Notera precisionen for hur gluggarna ar placerade....man vet annu idag inte hur de gjorde med sammanfogningen utan nagonting mellan stenarna.



Man ser kvinnor averallt som bar pa barn och andra saker i det typiska tygstyckena pa ryggen.



Har ar tva av volontarerna Willie och Anita, bada fran Austrailien, framfor fontanen vid torget som jag tror ar det storsta i Cusco, Plaza de Armas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar